«Το ταξίδι της φαντασίας σε STEM/STEAM διάσταση»: Ο σημαντικός ρόλος της δημόσιας ιστορικής βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτομιών που επενδύουν στην εκπαίδευση του μέλλοντος

«ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΣΕ STEM/STEAM ΔΙΑΣΤΑΣΗ»: Ο ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΙΝΑΣ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ ΠΟΥ ΕΠΕΝΔΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

 

Με εξαιρετική επιτυχία ολοκληρώθηκε το διήμερο δράσεων με τίτλο «Το ταξίδι της φαντασίας σε STEM/STEAM Διάσταση» στη Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας, το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Ιουνίου 2024. Ένα διήμερο γεμάτο φαντασία, έμπνευση, δημιουργικότητα και καινοτομία, που διοργάνωσε η Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας με αφορμή την ολοκλήρωση του επιμορφωτικού σεμιναρίου εκπαιδευτικών με θέμα: «STEM/STEAM/STREAM Εκπαίδευση – Εφαρμογές Ρομποτικής και 3D εκτύπωσης» και τη λειτουργία της Παιδικής Λέσχης Ανάγνωσης της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας «Οι μικροί ταξιδευτές».

Τις εκδηλώσεις τίμησαν με την παρουσία τους η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας Δρ Δήμητρα Μακρή, ο Διευθυντής του Εσπερινού Γυμνασίου με Λ.Τ. Αμαλιάδας κ. Ιωάννης Χριστόπουλος, η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Δημητσάνας κ. Ρ. Λαγού, ο Υποδιευθυντής του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω κ. Νικόλαος Γεράρδης, ο Εκπρόσωπος του Συλλόγου Νέων Ανδρίτσαινας «Οι Παρράσιοι» κ. Ανδρέας Ρουμελιώτης, φίλες και φίλοι της Λέσχης Ανάγνωσης, εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά από την Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή της Ανδρίτσαινας.

Το Σάββατο 29 Ιουνίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Βιβλιοθήκης η παιδική λέσχη ανάγνωσης, με αφορμή ένα ή περισσότερα βιβλία, «Αναζητώντας τη γύρη της γονιμοποίησης» παρουσίασε δράσεις φιλαναγνωσίας συνδυάζοντας καινοτόμες διαδρομές ψηφιακής αφήγησης, επαυξημένης πραγματικότητας, ρομποτικής, τεχνητής νοημοσύνης, εικαστικής και οικολογικής περιπλάνησης, επιβεβαιώνοντας το μήνυμα του James Russell Lowell ότι «τα βιβλία είναι οι μέλισσες που μεταφέρουν τη γύρη της γονιμοποίησης από το ένα μυαλό στο άλλο».

Τέλος, οι μικροί ταξιδευτές σχεδίασαν ένα STEM διδακτικό σενάριο αναζητώντας λύση στο πρόβλημα: «Πώς μπορούν να κάνουν πειράματα με πύραυλο νερού, όπως κάνει η ΝΑSΑ, για να βελτιώσουν τις συνθήκες αποστολής και να εξασφαλίσουν ότι ο πύραυλός τους θα πετάξει πολύ ψηλά για να στείλουν στο διάστημα μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος από τη ραδιενέργεια». Το σενάριο προέκυψε από την ιδέα τους να στείλουν τη δική τους ιστορία σε τροχιά γύρω από τη γη. Η ιστορία  σχετίζεται με την απολογία της Μαρίας Κιουρί, όταν την έβαλαν στην ανακριτική καρέκλα και την κατηγορούσαν για τις αρνητικές επιπτώσεις της ραδιενέργειας στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η ιδέα προέκυψε από την πραγματική αποστολή της Θείας Κωμωδίας του Δάντη στο διάστημα από ερευνητές διαστημικών αποστολών. Υπεύθυνες λέσχης: Δρ Σταματία Κοτρέτσου και Χριστίνα Πρίνου.

Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, που επιμορφώθηκαν στο σεμινάριο με θέμα: «STEM/STEAM/STREAM Εκπαίδευση – Εφαρμογές Ρομποτικής και 3D εκτύπωσης», οι οποίοι είναι πλέον Επιστημονικοί Συνεργάτες της Βιβλιοθήκης, λειτουργώντας ως πολλαπλασιαστές, αλλά και οι μαθητές της λέσχης Ρομποτικής του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω, παρουσίασαν «STEM/STEAM Διδακτικά σενάρια»,  έπαιξαν  με μικρούς και μεγάλους πίσω από τη μισάνοιχτη πόρτα και πρότειναν λύσεις σε σύγχρονα προβλήματα, μέσα από εφαρμογές ρομποτικής και τρισδιάστατης εκτύπωσης, επιβεβαιώνοντας το μήνυμα του Richard Feynman ότι «Αν θέλουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα που δεν έχει λυθεί ποτέ πριν, πρέπει να αφήσουμε την πόρτα για το Άγνωστο μισάνοιχτη».  Στην αυλή της Βιβλιοθήκης παρουσιάστηκαν στο κοινό εφαρμογές Ρομποτικής με χρήση Arduino:

  1. «Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε αυτοκίνητα στη σειρά». Ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης θέσεων στάθμευσης. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γαλανού Κατερίνα, Καθηγήτρια ΠΕ86 Πληροφορικής – 13ο Γυμνάσιο Περιστερίου και Γεωργίου Σπύρος, Καθηγητής ΠΕ86 Πληροφορικής – 5ο ΓΕΛ Περιστερίου.
  2. «Βοήθεια παρκάρω, αλλά πώς;». Ένα βοηθητικό σύστημα παρκαρίσματος, που απευθύνεται σε διαφορετικές αισθήσεις. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Κοντογούρη Ευανθία, Καθηγήτρια ΠΕ03 Μαθηματικός –  Διευθύντρια 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω, Πέππα Ελένη, Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας και οι μαθητές  Λισγάρας Απόστολος και Προζυμάς Άγγελος.
  3. «Η Θεία Κωμωδία στο διάστημα».  Η Θεία Κωμωδία του Δάντη ταξιδεύει στο διάστημα με έναν πύραυλο νερού από ανακυκλωμένα υλικά. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Καραχάλιου Ιωάννα, Καθηγήτρια ΠΕ03 Μαθηματικός –  6ο Γενικό Λύκειο Αιγάλεω και Σανδάλης Ιωάννης, Καθηγητής ΠΕ82 Μηχανολόγος –  3ο Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων

Επίσης, στην αυλή της Βιβλιοθήκης παρουσιάστηκαν εφαρμογές τρισδιάστατης εκτύπωσης:

  1. «Παίζω με ψηφίδες». Κάλυψη χώρου, επισκευή πλακοστρώσεων και ψηφιδωτών. Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Θεοδωρίδου Πολυτίμη, Καθηγήτρια ΠΕ81 Τεχνολογίας –   3ο Γυμνάσιο Περιστερίου και Κολλινιάτη Γεωργία, Καθηγήτρια ΠΕ03 Μαθηματικός –  Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Λ.Τ. Περιστερίου

Την Κυριακή 30 Ιουνίου στο STEM Εργαστήριο «Ντίνα Αιλιανού –Τσίγκου» της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας, παιδιά και εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στα εργαστήρια Ρομποτικής:

  1. «Άναψε ένα φως, διώξε το σκοτάδι», επιλύοντας με επιτυχία το πρόβλημα: «Πώς μπορεί να ανάβει αυτόματα μια λάμπα στην είσοδο του σπιτιού ή της πολυκατοικίας, όταν ο φωτισμός είναι χαμηλός (σκοτάδι ή συννεφιά) και όταν κάποιος πλησιάζει σε μια απόσταση δύο μέτρων». Συντονιστές: Γεωργίου Σπύρος, Γαλανού Κατερίνα. Εμψυχωτές – Επιμορφωτές: Αλεξανδρόπουλος Χρήστος, Γεράρδης Σταύρος, Καραχάλιου Ιωάννα, Κολλινιάτη Γεωργία, Κοντογούρη Ευανθία, Λισγάρας Απόστολος, Προζυμάς Άγγελος, Σανδάλης Ιωάννης.
  2. «Παίζοντας με τα χρώματα». Συντονιστές: Καραχάλιου Ιωάννα, Σανδάλης Ιωάννης. Εμψυχωτές – Επιμορφωτές: Αλεξανδρόπουλος Χρήστος, Γεωργίου Σπύρος, Γαλανού Κατερίνα, Γεράρδης Σταύρος, Καραχάλιου Ιωάννα, Κολλινιάτη Γεωργία, Κοντογούρη Ευανθία, Λισγάρας Απόστολος, Προζυμάς Άγγελος.

Ευχαριστούμε

  1. Τους εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας, που συμμετέχουν εθελοντικά στις παραπάνω δράσεις, για τις ιδέες τους, οι οποίες προέκυψαν από τα STEM/STEAM διδακτικά σενάρια, που εκπόνησαν κατά τη διάρκεια της συμμετοχής τους στο επιμορφωτικό σεμινάριο, που υλοποιήθηκε από τη Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας με θέμα: «STEM/STEAM/STREAM Εκπαίδευση – Εφαρμογές Ρομποτικής και 3D Εκτύπωσης». Την επιστημονική,  παιδαγωγική ευθύνη του σεμιναρίου καθώς και την παιδαγωγική υποστήριξη δημιουργίας STEM/STEAM/STREAM διδακτικών σεναρίων είχε η Δρ Σταματία Κοτρέτσου, Υπεύθυνη των Εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας και Υπεύθυνη του STEM Εργαστηρίου της Βιβλιοθήκης «Ντίνα Αιλιανού-Τσίγκου», ενώ τον συντονισμό του Εργαστηρίου Ρομποτικής είχε η Επιστημονική Συνεργάτης της Βιβλιοθήκης κ. Ευανθία Κοντογούρη, MΕd, Διευθύντρια του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω.
  2. Την ομάδα έργου, που πλαισίωσε επιστημονικά και παιδαγωγικά το σεμινάριο, αποτελούμενη από τους Συμβούλους Εκπαίδευσης, τους/τις κ.κ. Χρήστο Δ. Φανίδη, PhD, Σ.Ε. ΠΕ04, Κωνσταντίνο Γιατρά, PhD, MEd, Σ.Ε. ΠΕ03 και Αθηνά Κοκκόρη, PhD, MSc, Σ.Ε ΠΕ86.
  3. Τους Επιμορφωτές του σεμιναρίου - Εθελοντές-Επιστημονικούς Συνεργάτες της Βιβλιοθήκης: κ. Ευανθία Κοντογούρη, Μαθηματικό MΕd, Διευθύντρια του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω, κ. Χρήστο Αλεξανδρόπουλο – Ηλεκτρονικό, Τεχνικό Η/Υ, κ. Αλέξανδρο Μπριζόλη MSc – Απόφοιτο του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών κα Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Μιχαήλ Τερεζάκη – Υποψήφιο Διδάκτορα του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών και Υπεύθυνο της Λέσχης Ρομποτικής του Πανεπιστημίου και τον κ. Σταύρο Γεράρδη, μαθητή Γενικού Λυκείου.
  4. Την ομάδα τεχνικής υποστήριξης του σεμιναρίου, αποτελούμενη από τον κ. Χρήστο Αλεξανδρόπουλο και τον κ. Νικόλαο Γεράρδη, Καθηγητή Πληροφορικής - Υποδιευθυντή του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω.
  5. Την ομάδα γραμματειακής υποστήριξης του σεμιναρίου, αποτελούμενη από την κ. Μαρία Γκογκούδη Μαρία, διοικητική υπάλληλο της Δ.Δ.Ε. Γ’ Αθήνας και την κ. Γεωργία Κρέτση, Χημικό – Υποδιευθύντρια του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω.
  6. Την κ. Χριστίνα Πρίνου, Νηπιαγωγό, που στήριξε εθελοντικά την Παιδική Λέσχη Ανάγνωσης της Βιβλιοθήκης.
  7. Την κ. Γεωργία Νικολακοπούλου MSc Διαιτολόγο-Διατροφολόγο.
  8. Τους γονείς και τους κηδεμόνες των μαθητών της Λέσχης Ρομποτικής του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω Λισγάρα Απόστολου και Προζυμά Άγγελου.
  9. Τους γονείς και τους κηδεμόνες των παιδιών της Παιδικής Λέσχης Ανάγνωσης της Βιβλιοθήκης «Οι μικροί ταξιδευτές».
  10. Τους συνεργαζόμενους φορείς: Ίδρυμα Ωνάση, Κ.Ε.ΠΕ.Α Κρεστένων, Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης Δημητσάνας, Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας «Κοτσανά» και Λέσχη Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Πατρών.
  11. Τον κ. Βασίλη Θεοδωρόπουλο, ιδιοκτήτη Super Market.
  12. Το ξενοδοχείο Theoxenia.

Η Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής

Δρ Σταματία Κοτρέτσου