Νηπιαγωγείο Ριζαριού Τρικάλων
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το έργο “Let’s learn through STEM! Robots make bridges”, ένα project της δράσης STEM 2.0. της Εθνικής Υπηρεσίας e Twinning Ελλάδας.
Σκοπός του όλου σχεδίου δράσης ήταν η ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και καινοτόμων δράσεων που συμπληρώνουν το Πρόγραμμα Σπουδών, ενθαρρύνουν τη μαθητική πρωτοβουλία, καλλιεργούν τον δημοκρατικό διάλογο, συμβάλλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος, βελτιώνουν τις σχέσεις μεταξύ των μελών της σχολικής μονάδας και συντελούν στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
Η συμμετοχή μας στη δράση STEM 2.0 που υλοποιείται από την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης e Twinning προέκυψε κατόπιν αίτησης μας για συμμετοχή στη ανωτέρω δράση και το Νηπιαγωγείο Ριζαριού επιλέχτηκε και συμπεριλήφθηκε στη λίστα των ωφελούμενων σχολείων της δράσης κατά προτεραιότητα ,καθώς ανήκει στην ομάδα των e Twinning σχολείων της Ευρώπης από το 2018.
Στα πλαίσια αυτής της δράσης δημιουργήσαμε ένα e Twinning έργο (έχοντας τον ιδρυτικό ρόλο) με τίτλο : “ Let’s learn through STEM ! Robots make bridges” για το σχολικό έτος 2019-2020. Στο έργο συμμετείχαν εταίροι από Εσθονία ,Λιθουανία, Τουρκία ,Ισπανία κι Ελλάδα ( το Νηπιαγωγείο Ριζαριού και το 20ο Νηπιαγωγείο Καρδίτσας, επίσης ωφελούμενο της Δράσης STEM 2.0.) Υπεύθυνη της υλοποίησης και συντονισμού του όλου έργου ήταν κ. Μαγκιώση Άννα Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Ριζαριού αν και το έργο ήταν συνεργατικό κι απαιτούσε την ενεργό συμμετοχή όλων των εταίρων.
Το έργο ήταν διάρκειας 7 μηνών και ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019. Στην πορεία αναβλήθηκαν προσωρινά οι προγραμματισμένες δραστηριότητες λόγω του κορονοϊού και υπήρχαν κάποιες καθυστερήσεις στις προγραμματισμένες δραστηριότητες ,που όμως ολοκληρώθηκαν με την επαναλειτουργία των σχολείων. Εν τω μεταξύ οι ωφελούμενοι εκπαιδευτικοί συνεχίσαμε κανονικά την σχετική δίμηνη επιμόρφωσή μας σε εβδομαδιαία βάση μέσω webinars ,η οποία και ολοκληρώθηκε στις 30 Μαΐου 2020.
Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγ/τος δώσαμε κίνητρα σ΄όλα τα παιδιά για πρόσβαση σε ποικίλες πηγές γνώσης που προκαλούν το ενδιαφέρον για μάθηση και προάγουν τη γνώση, την ανάπτυξη ,την αναζήτηση ,την αιτιολόγηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, στάσεων κι αξιών και προσφέρονται για ανάδειξη ταλέντων.Μέσω του έργου αυτού τα παιδιά ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους κι έμαθαν να συνεργάζονται με παιδιά άλλων χωρών μέσα σ ένα κλίμα απολύτως φιλικό, συνεργατικό και προπάντων και δημοκρατικό.
Σίγουρα το έργο αυτό ήταν καινοτόμο τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους εκπαιδευτικούς που το πραγματοποίησαν. Ήταν ένα ταξίδι στη γνώση και τον προγραμματισμό ,καθώς οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαμε μαθαίναμε μαζί με τα παιδιά, αφού το KID FIRST CODING and ROBOTICS, ήταν κάτι το νέο και για μας. Τα παιδιά ερχόμενα σε επαφή με την εκπαιδευτική ρομποτική, αν μη τι άλλο ενθουσιάστηκαν! Γνώρισαν μία γλώσσα διαφορετική από αυτή των γραμμάτων, τη γλώσσα του μέλλοντος, αυτή των εντολών και του προγραμματισμού. Διεύρυναν τις δεξιότητες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσα από δραστηριότητες με διάφορα ρομπότ κι έμαθαν να προγραμματίζουν από απλές μέχρι και πιο σύνθετες εντολές χρόνο με το χρόνο.
Η μέθοδος STEM παρείχε ευκαιρίες για ανάπτυξη δεξιοτήτων, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και να εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία .
Ενδεικτικά βίντεο από την υλοποίηση του έργου ( Sammy,Bee bot και mouse bot)https://www.thinglink.com/scene/1326586626784100355
Τα παιδιά που ήταν οι πρωταγωνιστές του έργου, εργάστηκαν σε ομάδες και ανέπτυξαν δεξιότητες κριτικής κι αναλυτικής σκέψης, προέβησαν στην επίλυση προβλημάτων μέσω διαφόρων μαθηματικών δραστηριοτήτων και το κυριότερο απόλαυσαν αυτό που έκαναν.Εφάρμοσαν τις νέες δεξιότητές τους, ανέπτυξαν το πνεύμα της συνεργασίας και την ευθύνης , δημιούργησαν γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ παιδιών άλλων χωρών και σχολείων, παρήγαγαν υλικά, συμμετείχαν στις δραστηριότητες με ενθουσιασμό και προθυμία κι ένιωσαν τη χαρά της δημιουργικότητας.Οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν νέες πρακτικές, ιδέες και εμπειρίες κι αύξησαν επίσης τις ψηφιακές τους γνώσεις.
Από την αξιολόγηση του έργου διαπιστώθηκε ότι το πρόγραμμα αυτό συνέβαλε στην προώθηση της δημιουργικότητας των παιδιών μέσω των ευκαιριών που προσφέρονται από την εμπλοκή τους σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, τον πειραματισμό τους με διάφορες έξυπνες συσκευές , τη μάθηση μέσω του παιχνιδιού, τη συνεργασία με άλλα παιδιά, την τήρηση των κανόνων και ευθυνών ,την ανάπτυξη δεξιοτήτων τους ,την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την ανάδειξη ταλέντων.
Τηλεδιασκέψεις παρουσίασης της δράσης πρόκειται να διοργανωθούν πριν τη λήξη του σχολικού έτους 2019-2020 και κατά τη διάρκεια του επόμενου, σε συνεργασία με τη συντονίστρια του εκπαιδευτικού έργου Προσχολικής αγωγής Ν. Τρικάλων, για ενημέρωση κι επιμόρφωση εκπαιδευτικών της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας του νομού. Το έργο θα παρουσιαστεί επίσημα την Παρασκευή 19 Ιουνίου 2019 και ώρα 11.00 π.μ. online στην επιτροπή της Εθνικής E Twinning Υπηρεσίας Ελλάδας προκειμένου να αξιολογηθεί.
Το έργο αυτό δεν ενίσχυσε μόνο το επαγγελματικό προφίλ των συμμετεχόντων στη δράση εκπαιδευτικών αλλά συνέβαλε και στην προώθηση της δημιουργικότητας των παιδιών μέσω των ευκαιριών που προσφέρθηκαν από τη χρήση έξυπνων συσκευών και μέσω του πειραματισμού με διαφορετικά υλικά, τη μάθηση μέσω παιχνιδιού, την τήρηση κανόνων και ευθυνών και την άψογη συνεργασία με άλλα παιδιά μέσα σ ένα κλίμα φιλικό και προπάντων δημοκρατικό.
Το σχολείο μας που είναι γνωστό για τη δράση του σε τοπικό ,Εθνικό κι Ευρωπαϊκό επίπεδο, εμπλούτισε τη δράση του με συμμετοχή του στο έργο αυτό κι αύξησε το γόητρό του ακόμη περισσότερο.
Σχετικές αναφορές κι ανακοινώσεις για το έργο και τα τελικά προϊόντα του, αναρτήθηκαν στο ιστολόγιο του σχολείου ,τον τοπικό τύπο και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό τη γνωστοποίηση και διάδοση της δράσης STEM 2.