5ο Δημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού – Κινητικότητα στη Δανία

5οΔημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού

«Σχεδιάζοντας ένα σύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον με βάση τη συμπερίληψη
και στόχο την ικανοποίηση των διαφορετικών μαθησιακών αναγκών»

2023-1-EL01-KA122-SCH-000113731

Κινητικότητα στη Δανία: Παρακολούθηση προγράμματος στο
Kliplev Skole της επαρχίας Aabenraa της Δανίας.

 

Από τις 13 ως τις 17 Μαΐου πραγματοποιήθηκε η τέταρτη κινητικότητα στη Δανία στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ του σχολείου μας με τίτλο«Σχεδιάζοντας ένα σύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον με βάση τη συμπερίληψη και στόχο την ικανοποίηση των διαφορετικών μαθησιακών αναγκών» και κωδικό 2023-1-EL01-KA122-SCH-000113731. Δύο εκπαιδευτικοί –κ. Φωτεινή Αρβανίτη και κ. Λυδία Παπαστεφανάκη– ταξίδεψαν στο Kliplev της Δανίας για να παρακολουθήσουν μια εβδομάδα μαθημάτων στο δημοτικό σχολείο του Kliplev, Aaabernaa. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε μια επίσκεψη στο Efferskole της Aabernaa, η οποία έδωσε στοιχεία για τον τρόπο λειτουργίας ενός εναλλακτικού τύπου σχολείου. Οι παρακολουθήσεις ήταν ιδιαιτέρως εποικοδομητικές, καθότι οδήγησαν στη μέγιστη επίτευξη των στόχων του προγράμματος: τη συμπερίληψη και την ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών των μαθητών.

Μέσα από παρουσιάσεις, συζητήσεις και εντατική αλληλεπίδραση, τόσο με τους συναδέλφους, όσο και με τους μαθητές των σχολείων που επισκέφτηκαν οι εκπαιδευτικοί, κατάφεραν να κατανοήσουν σε βάθος τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος της Δανίας, η οποία στρέφεται γύρω από την ευημερία και την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου.

Τα μαθήματα είναι οργανωμένα με βάση τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, ενώ πέραν των αποτελεσματικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων, η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου επιτυγχάνεται και μέσα από την συμπερίληψη μαθημάτων τέχνης, ξυλουργικής, θεάτρου, μαγειρικής, κοινωνικών δεξιοτήτων και τεχνικών μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα, τα οποία δίνουν την ευκαιρία σε κάθε μαθητή να ανακαλύψει και να ενισχύσει περαιτέρω ψυχοκινητικές δεξιότητες.

Το σχολείο είχε κατάλληλα διαμορφωμένες αίθουσες για κάθε ένα από αυτά τα αντικείμενα, ενώ τα παιδιά είχαν την ευκαιρία κατά το διάλειμμα να ξεκουραστούν είτε στην καταπράσινη, μεγάλης έκτασης αυλή του σχολείου, είτε σε οποιαδήποτε από τις γωνιές χαλάρωσης του εσωτερικού κτηρίου, σε έναν χώρο που τα ίδια είχαν διαμορφώσει μέσα από τα μηνιαία μαθητικά συμβούλια, που στοχεύουν στη διαμόρφωση ενεργών, δημοκρατικών πολιτών. Κατά το διάλειμμα, τα παιδιά του Kliplev, με παπούτσια ή χωρίς, μπορούν να παίξουν στην άμμο ή στην παιδική χαρά, να κάνουν βόλτα με τα ποδήλατά τους, να χαλαρώσουν στη λιμνούλα του σχολείου, να φάνε ή ακόμα και να επισκεφτούν το «Σημείο φόρτισης μπαταρίας», για να αποφορτιστούν.

Το «Σημείο φόρτισης μπαταρίας», είναι το αντίστοιχο ελληνικό τμήμα ένταξης, το οποίο όμως δίνει τη δυνατότητα ακόμα και στους μαθητές με στιγμιαία συναισθηματική δυσφορία, να πάνε και να ζητήσουν βοήθεια (quickhelp) από τον κοινωνικό λειτουργό και την ειδική παιδαγωγό του σχολείου. Είναι διαμορφωμένο με γωνιές χαλάρωσης, στρώματα, παιδικές σκηνές, βιβλιοθήκη και εποπτικό υλικό. Η ίδια φιλοσοφία ακολουθείται και στις αίθουσες των παιδιών, οι οποίες είναι διαμορφωμένες με τρόπο που να ενισχύει τη διαφοροποίηση: γωνιές μάθησης, κουτιά συγκέντρωσης, χαλί δραστηριοτήτων, εποπτικό υλικό, φυτά, διαδραστικός πίνακας, tablet, πλούσια βιβλιοθήκη, χρονόμετρα, μπαλάκια στις καρέκλες, ακουστικά για τους μαθητές με διάσπαση προσοχής.

Κατά την παρακολούθηση του μαθήματος των δανικών, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το εξειδικευμένο σύστημα εκμάθησης ανάγνωσης «Elkelea». Η δασκάλα, είχε τη δυνατότητα να δουλέψει μέσω ενός συστήματος 11 βημάτων, σύμφωνα με το οποίο, το κάθε παιδί ακολουθεί το δικό του προσωπικό ρυθμό κατά τη διάρκεια της Α’ και Β’ τάξης. Κάθε παιδί ήταν οργανωμένο να ακολουθήσει τη δική του δραστηριότητα, ενώ οι ατομικές δραστηριότητες εναλλάσσονταν συνεχώς με ομαδικές, οι οποίες είχαν έντονο το στοιχείο της κίνησης(παιχνίδια, τραγούδι, χορός, yoga, ασκήσεις χαλάρωσης, συνεργατικές εργασίες). Η θέση της λογοτεχνίας στη διδασκαλία είναι κυρίαρχη, ενώ η συνεργασία μεταξύ παιδιών ενισχυόταν με βάση το επίπεδο και τις ανάγκες τους. Το ίδιο μάθημα, μία φορά την εβδομάδα ονομάζεται «active Danish», κι αυτό επειδή το σύνολό του υλοποιείται αποκλειστικά μέσω παιχνιδιού και κίνησης (κινητικά παιχνίδια βασισμένα στο γνωστικό αντικείμενο). Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης ο τρόπος που η δασκάλα αξιολογεί τους μαθητές, ο οποίος τείνει στις μικρές τάξεις να διαφοροποιείται από τον ελληνικό, με τελικό στόχο την αίσθηση επάρκειας των μαθητών. Η φιλοσοφία της ενίσχυσης των μαθητών με βάση τις ανάγκες τους παρατηρήθηκε και στο μάθημα των μαθηματικών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η σχολική γιορτή του έτους, η οποία οργανώθηκε από τους μαθητές το απόγευμα της Πέμπτης και η οποία ενθάρρυνε την ενεργή συμμετοχή τόσο των μαθητών, όσο και των γονέων τους. Το σύνολο του κτηρίου είχε διαμορφωμένους σταθμούς, από τους οποίους περνούσε κάθε παιδί μόνο του ή με το γονιό του διαδοχικά, αφού πρώτα το ίδιο με τη βοήθεια του γονέα, είχε για μερικά λεπτά εξυπηρετήσει άλλα παιδιά να παίξουν ή να φάνε σε κάθε σταθμό (αίθουσες παιχνιδιών όπως αυτοσχέδια γκολφ, σημάδι, ρίξε το δάσκαλο, κλπ., αίθουσα τρόμου, σχολική θεατρική παράσταση, γωνιά ποπ κόρν, λουκάνικων, πίτσας και γλυκυσμάτων, αίθουσα ντίσκο). Ο επισκέπτης μπορούσε να περιηγηθεί και να συμμετέχει αξιοποιώντας προαγορασμένα κουπόνια, τα οποία διαχειρίζονταν τα παιδιά.

Το πρόγραμμα έκλεισε με μια περιήγηση στα σημεία εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος της περιοχής: δανικό σχολείο και δανική βιβλιοθήκη στο Flensburg της Γερμανίας και επίσκεψη στο Efferskole της Aabernaa, το οποίο συμβολικά στεγάζεται στο πρώην στρατόπεδο συγκέντρωσης του Β’ Παγκοσμίου πολέμου της περιοχής (ένα κομμάτι του στρατοπέδου είναι σήμερα μουσείο και το υπόλοιπο είναι το σχολείο). Το Efferskole (after school)είναι ένας ιδιαίτερος τύπος προαιρετικού επί πληρωμή σχολείου για παιδιά στην εφηβεία. Στο συγκεκριμένο σχολείο, οι μαθητές έχουν για ένα ή δύο χρόνια την ευκαιρία να μείνουν και να έρθουν σε επαφή με τον αυτόνομο τρόπο διαβίωσης αλλά και αντικείμενα που τους αφορούν. Οι περίπου 100 μαθητές του εστιασμένου στην τέχνη σχολείου ζουν όλοι μαζί, μαγειρεύουν, καθαρίζουν, κοιμούνται εκεί και επισκέπτονται τους γονείς τους τα Σαββατοκύριακα. Είναι έντονη η αίσθηση της κοινότητας και όπως και στο σύνολο του δανικού συστήματος, δίνεται πολύ μεγάλη σημασία στην ευημερία και την ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου.

Οι εκπαιδευτικοί επέστρεψαν γεμάτοι έμπνευση και ιδέες, καθότι πολλές από τις τεχνικές που παρακολούθησαν μπορούν να έχουν εφαρμογή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και να το οδηγήσουν ένα βήμα πιο κοντά στη διαφοροποιημένη διδασκαλία που είναι ένας από τους ύψιστους παιδαγωγικούς στόχους.